Kako da razvijete proizvod koji će doživeti uspeh na tržištu

Kako da razvijete proizvod koji će doživeti uspeh na tržištu

Proces osmišljavanja i promocije novog proizvoda zahteva detaljno planiranje, ali i puno fleksibilnosti kada se radi o konačnom sprovođenju plana. Univerzalni princip da se do uspeha dolazi kroz učenje i pravljenje grešaka definitivno se može primeniti i na razvoj proizvoda i usluga koje želite da ponudite tržištu. Kako postoji veliki broj koraka na putu od ideje do lansiranja proizvoda, predstavljamo vam samo neke od najvažnijh faza celokupnog procesa.

Ispitivanje stanje na tržištu

Ciljna grupa predstavlja osobe kojima želite da ponudite vaš proizvod ili uslugu. Drugim rečima, to su vaši potencijalni kupci ili korisnici. Deo ispitivanja tržišta treba da se sastoji od profilisanja ciljne grupe što podrazumeva prikupljanje informacija poput pola, godišta, stavova i potreba potrošača. Ovi detalji predstavljaju osnove za formiranje vašeg proizvoda ili usluge koje kasnije mogu da doprinesu i osmišljavanju marketing strategije.

Takođe, treba ispitati u kojoj meri je ciljna grupa zadovoljna proizvodima koji su trenutno dostupni na tržištu, njihove potrošačke navike, kao i načine na koje se postojeći proizvodi ili usluge mogu unaprediti. Uzmimo primer kompanije Uber. Osnivači Trevis Kalanik (Travis Kalanick) i Geret Kemp (Garrett Camp) došli su na ideju da promene taksi industriju dok su jedne hladne decembarske večeri u Parizu 2008. bezuspešno pokušavali da nađu taksi. Tada su shvatili da se stari sistem može unaprediti uvođenjem tehnologije koja je pojednostavila proces ,,hvatanja” taksija. Deset godina nakon lansiranja, Uber može da se pohvali zaradom od nekoliko milijardi dolara neto prihoda godišnje.

Pravljenje prototipa i testiranje

Prikupili ste sve potrebne informacije od potencijalnih kupaca, dizajnirali prozivod ili uslugu, i sada je vreme da napravite prototip koji će ciljna grupa testirati. Na ovaj način ćete dobiti neprocenjive informacije o tome šta ciljna grupa misli o, na primer, ceni vašeg proizvoda, ili pak nekim drugim karakteristikama koje mogu pomoći da se proizvod ili usluga unaprede. Tako vam pozitivne povratne informacije mogu dati znak da ste spremni za predstavljanje proizvoda potrošačima, dok negativne kritike mogu da ukažu na to šta treba popraviti pre velikog lansiranja.

Kompanija Dropboks (Dropbox) , servis koji nudi sinhronizaciju dokumenata i foldera na računaru sa Dropboks serverom na kom ih možete čuvati ali i deliti sa drugim korisnicma, odličan je primer ovog pristupa. Umesto pravljenja proizvoda ,,spremnog” za tržište, kompanija je odlučila da predstavi proizvod što većem broju potencijalnih kupaca, prikupi povratne informacije, i radi na prototipu sve dok nisu dobili nešto što će kupci zaista koristili. Dropboks je uspeo da privuče veliku pažnju i danas predstavlja vodeće rešenje u oblaku (cloud solution).

Osluškivanje potreba kupaca i uvođenje inovacija

Najuspešniji brendovi ne traže povratne informacije od svojih kupaca samo pre lansiranja proizvoda, već kontinuirano prate svoje potrošače i osluškuju njihove potrebe. Unapređenje funkcija i izmene dizajna samo su delovi evolucije proizvoda, i kompanije koje su fleksibilne i okrenute inovacijama imaju veće šanse da kreiraju uspešne proizvode.

Uzmimo za primer Apple-ov iPhone ili IQOS 3 Multi koji je proizveo Philip Morris. Obe kompanije svoje inovacije zasnivaju na aktivnom slušanju onoga što njihovi kupci imaju da kažu. Postepenim unapređivanjem proizvoda koje je u skladu sa potrebama korisnika rezultiralo je dugoročnim uspehom jer su korisnici dobili dve značajne stvari: unapređen proizvod i zadovoljstvo u saznanju da je kompaniji stalo do njihovog mišljenja, a ne samo profita. Na ovaj način ova dva brenda osvojila su lojalnost kupaca koja je dovela do povratka investicija i zarade. Pratite ove primere, prihvatite konstruktivne kritike vaših najvernijih kupaca i radite na unapređenju proizvoda i nakon što se vaš proizvod ili usluga nađu na tržištu.

Sprovođenje marketing strategije i rad na odnosu sa potrošačima

Pre samog lansiranja proizvoda na tržište, biće neophodno da napravite okvirnu marketing strategiju koja će omogućiti vašem proizvodu da lako dopre do potencijalnih kupaca. Ali prava promocija počinje nakon samog lansiranja. Na osnovu povratnih informacija koje ste prikupili, možda ćete odlučiti da proširitite vašu ciljnu grupu, promenite način na koji se promocija sprovodi, bolje osmislite poruke koje šaljete potencijalnim kupcima i unapredite korisničko iskustvo.

Aktivnosti poput vođenja društvenih mreža , građenja dobrih odnosa sa potrošačima, organizovanje takmičenja na društvenim mrežama i kreiranje sadržaja za blog kompanije samo su neke od marketing aktivnosti na kojima morate stalno da radite kako biste unapredili prodaju. Glosier (Glossier), kompanija koja nudi proizvode za negu kože i šminku, u okviru svog marketing tima ima i tim koji se isključivo bavi praćenjem aktivnosti na društvenim mrežama kompanije. Kroz interakciju sa klijentima na ovim platformama i brzom implementacijom prikljupljenih informacija, Glosier je stvorio proizvode koji su pogodni za vegane i nisu testirani na životinjama i na taj način obezbedio uspeh svojih novih proizvoda.

Ovo su samo neke od osnovnih etapa razvoja proizvoda, kao i primeri kompanija koje su ostvarile uspeh. Da li znate priču o nastanku vašeg omiljenog proizvoda? Radujemo se komentarima!

Foto: Pixabay / rawpixel