Koliko često bi trebalo uraditi mali i veliki servis automobila?

Koliko često bi trebalo uraditi mali i veliki servis automobila?

Bilo da je u pitanju nov ili polovan automobil, održavanje vašeg četvorotočkaša u dobrom voznom stanju je neophodno ukoliko želite da što duže uživate u vožnji. Pored zakonskih propisa koji zahtevaju da svako vozilo koje se nađe na drumu bude tehnički ispravno i prođe neophodna testiranja, potrebno je da sam vozač shvati važnost redovnog servisiranja automobila.

Iako na prvi pogled sve može da deluje besprekorno, servisiranje vozila je neizostavan deo kojim se utvrđuje i rešava svaki kvar, ali se i izdaje dozvola da je vozilo u odgovarajućem tehničkom stanju da bude učesnik u saobraćaju. U nastavku teksta pročitajte zašto su veliki i mali servis vašeg automobila zajednički imenilac za sva vozila koja učestvuju u saobraćaju.

Mali servis - redovno održavanje vozila

Za razliku od velikog servisa kojim se u obzir uzima veliki broj komponenti vozila i koji se radi jednom u nekoliko godina, mali servis se radi jednom godišnje ili nakon 10.000 pređenih kilometara. Ovo posebno treba da imaju u vidu svi oni koji češće prelaze duže razadaljine svojim vozilom.

Šta uključuje mali servis?

Suština malog servisa je da se automobil “osveži” i da se prekontroliše vozno stanje nakon određenog broja pređenih kilometara. Tokom redovnog malog servisa potrebno je da se:

  • zameni motorno ulje i svi filteri u automobilu;

  • zamene svećice i grejači;

  • zameni tečnost za kočnice;

  • zameni rashladna tečnost;

  • zameni remenje.

Pored toga, automehaničar tokom malog servisa može vam očisti klapne, dizne i AGR ventile. Kako su automobili jedno od najfrekventnijih prevoznih sredstava u kojima vozači provode dobar deo dana, neophodno je da se redovnim servisiranjem održavaju u dobrom stanju.

Ono što je svakako zanimljivo je da tokom servisiranja automobila možete da iskoristite neki od trikova da svoje vozilo “nabudžite” , ali iz vida nikako ne treba da se izgubi činjenica da se veliki i mali servisi pre svega obavljaju zarad vaše i bezbednosti drugih ljudi u saobraćaju.

Male tajne velikog servisa

Jedno od pitanja koje najviše muči vlasnike četvorotočkaša je na koliko se radi veliki servis. Opšta definicija ne postoji, ali neka fabrička uputstva definišu da je pravo vreme za veliki servis nakon pređenih 120.000 - 240.000 kilometara.

Međutim, kao i svako uputstvo, tako se i ovo odnosi na idealne uslove. Poželjno je, pak, veliki servis obavljati nakon pređenih 60.000 - 90.000 kilometara , ili nakon 4-5 godina vožnje u normalnim uslovima. To je jedan od razloga zbog kojih se veliki broj ljudi plaši kupovine automobila sa velikom pređenom kilometražom .

Šta se menja tokom velikog servisa?

Iako i ovde ne postoji tačan podatak o tome šta uključuje veliki servis jer se to utvrđuje na licu mesta, na osnovu voznog stanja, pređene kilometraže i karoserije vozila, okvirno u veliki servis spada:

  • zamena zupčastog kaiša;

  • zamena klinastog kaiša;

  • zamena vodene pumpe;

  • zamena španera;

  • zamena rolera;

  • zamena svećica;

  • zamena kočionog ulja;

  • zamena ulja menjača;

  • test akumulatora.

Naravno, ovaj spisak nije konačan i podložan je promenama na licu mesta, odnosno kod osobe kod koje servisirate vozilo. Kod ovog spiska, važno je naglasiti značaj zamene zupčastog kaiša. Ukoliko dođe do njegovog pucanja, motor može da pretrpi ozbiljnu štetu.

Intervali velikog servisa zavise i od kvaliteta zamenskog materijala. U zavisnosti od uslova u kojima se automobil vozi, stanja u kojem se nalazi, ali i originalnih delova, potrebno je tokom velikog servisa imati u vidu lošiji kvalitet zamenskih delova u odnosu na one koji su ugrađeni fabrički, prilikom izrade automobila.

Sam kvalitet delova moguće je proveriti i prilikom kupovine prvog automobila . Poželjno je da se zamena vrši novim delovima, jer niko ne može da garantuje koliko su istrošeni polovni delovi i koliko će da prođe dok ponovo ne dođe vreme za odlazak na veliki servis.