Najveći opozivi auto kompanija usled neispravnosti auto delova

Najveći opozivi auto kompanija usled neispravnosti auto delova

Proizvođači automobila utrkuju se koji će na tržište pre izaći sa boljom i inovativnijom ponudom, sa boljim performansama automobila, sa elegantnijom spoljašnjom linijom i brojnim drugim sitnicama koje čine jedan automobil poželjnijim u odnosu na druge. U celoj toj trci i želji da se bude prvi, mnogim kompanijama se u procesu proizvodnje automobila potkrade neka greška , za koju se primeti tek kada vozilo dođe do krajnjih potrošača - vozača.

I to nije slučaj samo u poslednje vreme, kada su inovacije gotovo stvar svakodnevnice, već je tako bilo oduvek, a najviše ispaštaju kupci tih automobila, među kojima su mnogi izgubili i život usled serijske neispravnosti određenih automobila. Takve i slične nesreće i problemi sa vozilima, često su dovodile do opoziva velikog broja automobila od strane proizvođača.

Ispravno i adekvatno vozilo karakteriše dobar motor, ispravna elektronika, kvalitetne kočnice na automobilu , ali i ekološka svest. U nastavku teksta podsetićemo se nekih najznačajnijih opoziva vozila u automobilskoj industriji, kao i razloga zbog kojih je došlo do takvog razvoja događaja.

#Ford je apsolutni šampion po broju opozvanih automobila u istoriji

Kompanija Ford je i svojevrsni lider u opozivima vozila. Do sada opozvano više od 43 miliona njihovih vozila, a najpoznatiji je slučaj s početka osamdesetih godina prošlog veka kada je kompanija morala da popravi 21 milion vozila zbog problema sa automatskim menjačem.

Naime, dešavalo se da menjač sam pređe iz “parking moda” u rikverc. Kompanija je upozoravala sve vlasnike da obavezno podignu ručnu kočnicu kada se parkiraju. Prema nekim procenama, ovaj problem je prouzrokovao više od 6.000 nesreća, što je rezultiralo sa 98 smrtnih slučajeva i preko 1.700 povreda. Ford je morao da isplati preko 1,7 milijardi dolara na osnovu tužbi .

Pre ovoga desio se još jedan veliki opoziv u Ford kompaniji. Tokom 1972. godine Ford je bio primoran dapovuče oko četiri miliona svojih vozila zbog sigurnosnih pojaseva koji su ispadali iz okvira i nisu bili u stanju da zadrže vozača i putnike tokom sudara.

Naredni slučaj koji je potresao ovu kompaniju desio se 1996. godine, kada je moralo da se povuče oko 8,7 miliona vozila, a problem je ležao u neispravnim bravama . Najčešće se dešavalo da se brava pregreje i počne da dimi. Opoziv je američkog proizvođača automobila koštao više od 200 miliona dolara.

Tu nije bio kraj mukama ove kompanije, pa je tako 2009. godine sa tržišta moralo biti opozvano čak 14 milona vozila zbog neispravnog prekidača na tempomatu . Dešavalo se da kada vozač pritisne kočnice da isključi tempomat, prekidač pukne i prouzrokuje požar.

#Folksavagen i skandal sa emisijom CO2

Najvećeg nemačkog i svetskog proizvođača automobila Folksvagen potresao je 2015. godine skandal u vezi emisije štetnih gasova, tačnije otkriveno je da je u nekoliko miliona komercijalnih automobila ove kompanije ugrađen sofisticirani program koji omogućava varanje na emisionom testu. A kako se u poslednje vreme proizvođači trude da učine svoje automobile ekološki prihvatljivim , ovaj skandal porpimio je zaista velike razmere.

Naime, zahvaljujući tom softveru automobili su prolazili testove emisije u laboratoriji, ali su na putevima ispuštali znatno veće zagađenje. Zbog toga Folksvagen je morao da povuče i prepravi oko 11 miliona automobila širom sveta, a kompanija je izdvojila čak 16,2 milijarde dolara za pokrivanje troškova ovog skandala, što je ovom gigantu donelo najveći gubitak u istoriji.

#Problemi General Motors-a

Jedan od prvih većih skandala u automobilskoj industriji se desio 1971. godine i zahvatio je 6,7 miliona vozila pod pokroviteljstvom GM-a (Chevrolet, Pontiac, Oldsmobile, Buick i Cadillac). Reč je o automobilima proizvedenim tokom 60-ih godina, a problem je ležao u neispravnim metalnim delovima koji su držali motor na mestu . Dešavalo se da oni puknu, čime bi se motor pomerio i uzrokovao nagla ubrzanja. Srećom nije bilo smrtnih slučajeva i pored mnogobrojnih sudara koje je izazvao ovaj problem.

Drugi skandal sa GM-ovim automobilima desio se 2014. godine, a tada je problem ležao u neispravnim bravama, pa se dešavalo da se automobil iznenada ugasi tokom vožnje. Tada je moralo biti povučeno oko 11 miliona raznih modela, a ovaj opoziv doneo je i najveći broj smrtnih slučajeva, čak 124. Iz tog razloga General Motors morao je da plati kaznu od oko milijardu dolara na ime tužbi porodica nastradalih.

#Toyota i neispravne papučice gasa

Najveći japanski proizvođač automobila našao se 2009. godine u skandalu sa neispravnim papučicama gasa, a problem je dospeo u žižu interesovanja kada je objavljeno da se na raznim Toyota i Lexus modelima papučica gasa može zaglaviti u tepihu i izazvati nagla ubrzanja. Kasnijom istragom je otkriveno da i sama papučica gasa može da se zaglavi sama od sebe čak i kad nema tepiha, što je rezultiralo sa 60 sudara i oko 30-ak smrtnih slučajeva. Toyota je opozvala devet miliona vozila i potrošila preko četiri milijarde dolara na popravke i tužbe.

Vozači svakako moraju biti na oprezu kada kupuju automobile, a posebno se to odnosi na kupovinu polovnih automobila .

Zanimljivo je da je 2014. godina bila godina kada je sa svetskog tržišta opozvano najviše automobila - čak 63,9 miliona vozila. Godinu dana kasnije ta brojka je pala na 51 milion, a kako vrhunska tehnologija koja se koristi u proizvodnji automobila ne toleriše ni najmanje greške, ostaje nam da vidimo kako će se u budućnosti odvijati ovaj proces.